Jack van der Veen nieuwe voorzitter vLm

Tijdens de Algemene Ledenvergadering  op donderdag 16 mei is prof. dr. Jack van der Veen gekozen als voorzitter van vereniging Logistiek management. Van der Veen,  als hoogleraar  verbonden aan de Nyenrode Business Universiteit, neemt de voorzittershamer over van  Mieke Damen die vanuit haar bestuurslidmaatschap deze rol op interim basis heeft vervuld.

Jack

Van der Veen heeft als lid en als voorzitter van vLm de persoonlijke missie om een brug te slaan tussen het bedrijfsleven en de wetenschap.

Leden
‘De beroepsvereniging heeft een belangrijke rol in de logistiek’, aldus van der Veen. Zijn visie op de vereniging is dat deze functioneert voor en door de leden. ‘Ik geloof erg in cocreatie en wil leden ook aanspreken op hun taken en verantwoordelijkheden’.

 

Topsector
‘Ook moeten we de logistiek in Nederland stimuleren. Als vereniging hebben we een bepaalde rol te vervullen: wat is logistiek en wat moet het worden? Logistiek is niets voor niets een topsector. ‘

 

Van der Veen
Professor Van der Veen (54) studeerde Econometrie aan de Universiteit van Groningen, waar hij ook promoveerde en later werkzaam werd. In 1990 werd hij universitair docent op Nyenrode en in 2000 werd hij daar voor het eerst benoemd tot hoogleraar supply chain optimization. Tevens is hij veelgevraagd spreker en adviseur op het gebied van supply chain management.  Binnen vLm is Jack van der Veen tot op heden voorzitter van de jury van de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek.

Meer informatie over jack van der Veen kun je vinden op logistiek.nl 

 

Kickoff bijeenkomst ‘Speech of a Leader’

vLm heeft als speerpunt voor 2013 het onderwerp ‘Leiderschap’ gekozen. En niet zonder reden; in deze uitdagende tijden worden er hoge eisen gesteld aan een goede en effectieve samenwerking om te kunnen overleven of groeien. En goede samenwerking begint met effectief leiderschap.

De Communities gaan inhoud geven aan het thema ‘Leiderschap’. Het voortouw neemt daarin de community Leiderschap (hoe kan het ook anders..). Deze community ziet het als haar rol om het proces waarbinnen logistiekelingen over leiderschap kunnen praten, te faciliteren. We kunnen en willen niet dicteren wat Leiderschap is. Want wat Leiderschap uiteindelijk is, is immers voor iedereen verschillend.

Foto LMvhJ 1

Als aftrap heeft de community op 26 februari, bij Mai Zena in Zaltbommel een kickoff bijeenkomst georganiseerd voor alle andere communities binnen vLm. Het idee is dat we een format aanbieden waarmee de discussie over leiderschap kan worden gevoerd. Dit format noemen we “Speech of a Leader’. Tijdens de kickoff hebben vertegenwoordigers van de drie generaties (babyboomers, generatie x en generatie y)kennis gemaakt met het format. Marien, regisseur van beroep, verzorgde een workshop over Presence, ofwel authentiek aanwezig zijn. Op basis daarvan hebben de deelnemers, ieder in een korte, persoonlijke presentatie hun visie op leiderschap gegeven. Dat leverde interessante verschillen tussen de generaties op in bijvoorbeeld stijl en verwachtingen van leiderschap. Judith de Witte ontving tijdens de avond de meeste ‘likes’ voor haar presentatie.

Gefeliciteerd!

Het format houdt in dat de communities in hun eigen evenementenkalender het onderwerp Leiderschap inpassen. De deelnemers geven hun visie op leiderschap en deze visie is als video te bekijken op Youtube op het kanaal . De kijker geeft een ‘like’ of niet en aan het eind van het jaar, tijdens het jaarcongres van vLm presenteren we het resultaat. De eerste twintig filmpjes hebben we inmiddels opgenomen tijdens de verkiezing to Logistiek Manager van het Jaar.

Foto LMvhJ 2

De community wil graag iedereen danken voor hem of haar komst. Een bijzonder woord van dank gaat naar Elise Gerritsen voor het beschikbaar stellen van de locatie van Mai Zena in Zaltbommel en de verzorging van de avond.

Nog even de spelregels op een rij:

  • Maak een filmpje van max. 1 minuut.
  • Begin het filmpje met je naam en geef dan jouw visie op leiderschap. Sla het filmpje op als NAAM geïnterviewde_naam Community_Datum_Leiderschap-in-Logistiek
  • Stuur het filmpje naar Wendeline van vLm op wdebruijn@vlm.nl en zij zorgt ervoor dat het wordt geplaatst op het Youtubekanaal: http://www.youtube.com/user/vlogistiekmanagement?feature=watch
  • Check af en toe je ‘likes’, hoe meer ‘likes’ hoe beter
  • De resultaten presenteren we in het najaar: Jaarcongres vLm op 20 November 2013
  • Deelname is voor iedereen die in de logistieke sector werkt
  • Filmpjes uploaden kan tot 15 oktober 2013.

Investeren in leren is dubbel renderen

Door: Edward Heijnen, EMLog alumni

Vrijdag 1 maart, precies op complimenten dag, zijn in de vertrouwde Ruwenberg de EMLog-diploma’s uitgereikt aan de laatste groep afgestudeerden volgens het huidige EMLog traject. De opleiding wordt gelukkig op niveau voortgezet, maar wel in een andere vorm en door een andere partij. De vraag die mij nu bezighoudt is: waarom is er een ander concept nodig om zo’n praktisch toepasbare topopleiding op het gewenste kwaliteitsniveau te houden. Zorgt de crisis ervoor dat bedrijven niet meer investeren in opleidingen, of zou dit nu juist door de crisis gestimuleerd moeten worden om er sterker uit te komen?

 DSC09258 De diploma’s zijn uitgereikt aan (met de diploma’s in de hand) van links naar rechts, achterste rij eerst:Edwin van de Pol (Bosch Transmission technology)Theo Rosenberg (Fujifilm)Niels Wessels (Kolb)

Koen van Doorn (Nedac Sorbo)

Mark van het Bolscher (Shimano)

Wim Snoek (DHL)

Rinse de Lange (Van Uden Logistics)

Edward Heijnen (C1000)

Jan Scheffer staat als opleidingscoördinator natuurlijk ook op de foto (achterste rij)

Voor alle deelnemers van de opleiding geldt dat zij al jaren op niveau werkzaam zijn binnen de logistiek. Een theoretische basis is vaak vanuit de ‘oude’ studietijd opgedaan en de jarenlange ervaring zorgt voor de praktische kennis over wat wel of niet kan werken. En toch stellen we allemaal dat de EMLog ons veel meer heeft opgeleverd dan alleen maar een papiertje. De investering was het meer dan waard, maar wat hebben we soms zitten ploeteren.

Wat is EMLog eigenlijk?
De European Master Logistician is een in Europa erkende master opleiding die theorie, gedoceerd door vooraanstaande hoogleraren van verschillende universiteiten, combineert met praktische toepasbaarheid. Volgens mij is deze combinatie echt uniek voor een logistieke opleiding op dit niveau. Of zoals één van de docenten stelde ‘er is niets praktischer dan goed toepasbare theorie, maar de EMLog zou ook zo maar eens het best bewaarde logistieke geheim kunnen zijn.’ De combinatie van theorie en praktijk in een opleiding hoor je natuurlijk vaker, maar de grote hoeveelheid learning games, gastsprekers van verschillende bedrijven en uit diverse sectoren en de vele behandelden praktijkcases die steeds terugkwamen in elk studieblok getuigen hier echt van.

Theorie vertaal je daarmee direct naar de praktijk. Het is een behoorlijke pittige opleiding, die veel tijd vraagt, ongeacht de genoten vooropleiding, maar elk collegeblok zorgt direct na afloop voor enorm veel prikkels en gedachtenspinsels over wat er allemaal zou kunnen bij het eigen bedrijf. Dit wordt nog eens versterkt door de geweldige onderlinge sfeer. Het is een wel erg gemakkelijke manier om met vakgenoten te praten over zaken die in hun organisatie spelen, terwijl zij toch uit andere bedrijven en soms zelfs sectoren komen. Het ’oh ja effect’ hebben we door de herkenbaarheid wel erg vaak gehoord. Wat weet ik nu van chemie, maar het is wel erg leerzaam om bij een bedrijf in deze sector een kijkje te nemen. Probeer dit allemaal maar eens in goede banen te leiden. Dat is al een kunst op zich.

Wat levert EMLog op?
Voor alle deelnemers geldt dat de eindscriptie daadwerkelijk in de praktijk bij het eigen bedrijf wordt toegepast. Het verbetervoorstel verdwijnt niet zo maar in een bureau, maar het wordt nog echt uitgevoerd ook. Dat voelt natuurlijk als de slagroom op het toetje. EMLog zorgt ervoor dat je echt anders gaat denken en met andere ogen naar processen gaat kijken. Persoonlijk ervaar ik dat ik nu veel meer in ketens denk en in termen van toegevoegde waarde voor de klant. Alleen al de vraag stellen wie is mijn klant is op zich al een boeiend gespreksonderwerp. Bij de start van de EMLog in oktober 2011 dacht ik: examens halen, eindrapport verdedigen en de buit is binnen. Dat je door de praktische inzichten als mens ook verandert, had ik natuurlijk nooit bedacht.

De opleiding vraagt natuurlijk ook om een financiële investering, maar mijn overtuiging is dat dit echt meer dan de kostprijs terugbetaalt  door een concreet logistiek verbetervoorstel voor de eigen organisatie. Daar naast geeft het natuurlijk ook een fantastisch inzicht in wat er allemaal bij logistiek komt kijken. Een veel gehoorde uitspraak is: ‘ Logistiek is dozen schuiven en dat kost alleen maar geld,’ maar hoe doe je dit zo efficiënt mogelijk en wat is eigenlijk het verschil tussen logistiek en supply chain management?

EMLog levert ook stress op. Elke maand examen doen. Dat is lekker concreet, maar dat was ik natuurlijk niet meer gewend. Terug de schoolbanken in en ouderwets ‘blokken’ over uiteenlopende onderwerpen.  En wat is het confronterend als je meer moeite hebt met de lesblokken waarvan je van je zelf vindt dat je hierin wel redelijk goed bent. Het hele traject was spannend en erg leerzaam, omdat het examen niet halen natuurlijk geen optie is en jezelf er met een ‘jantje-van-leiden’ van afbrengen, zorgt dat je door de mand valt. En hoe erg is het om te moeten zeggen dat je een onderdeel niet hebt gehaald. Dat is natuurlijk je eer te na. Nu is de opleiding afgerond en hebben we weer tijd voor andere dingen. Ook lekker.

Waarom blijven studeren?
Ik heb het afgelopen jaar regelmatig de vraag gekregen waarom je een opleiding zoals de EMLog zou volgen terwijl je al logistiek of supply chain management tijdens de studietijd op het HBO of aan een universiteit hebt gevolgd? Mijn tegenvraag was dan altijd: Wat weet je hier nog écht van? Als mens vergeten we namelijk dingen in de loop der jaren. Het heeft niet zo veel toegevoegde waarde als ik hier nu met allerlei termen ga gooien om je als lezer te confronteren of te verrassen met wat je nog wel weet, maar een persoonlijk voorbeeld van waarom het nuttig is om te blijven studeren is toch wel hetgeen mij overkwam bij het opruimen van een oude boekenkast enkele weken geleden (Tja, wat doe je anders in de rustigere januarimaand, maar eigenlijk zou een georganiseerde werkplek een zekerheidje moeten zijn, toch?).

Ik had bijvoorbeeld het integraal logistiek concept uit de eerste druk van Werken met Logistiek (Visser en van Goor, 1995) nog in de kast staan, maar tijdens de EMlog colleges had ik toch sterk de indruk dat dit onderwerp iets was dat is ontstaan in de laatste tien jaar. Mooi niet dus, het concept bestaat al zo’n 20 jaar, maar ik wist er helemaal niets meer van. En natuurlijk ben ik de enige die zo iets overkomt…..toch? Daarom is het nuttig om te blijven investeren in kennis, zodat je ook ‘bij blijft. De basis van logistiek, inslag, opslag en uitslag is al jaren hetzelfde maar de manier waarop we dit vandaag de dag doen (en met name de beschikbare technieken), zijn natuurlijk wel veranderd. Hoe blijf je hiervan voldoende op de hoogte als je dagelijks alleen maar ‘je ding doet.’ Juist: regelmatig studeren. ’Uitstellen en zeggen ‘dat ga ik nog wel eens doen, want ik heb het zo druk, zorgt er voor dat je het nooit gaat doen. Zet de stap en doe het. Het geeft veel voldoening en je leert er echt van. Het is toch grappig als je mensen tegenkomt die zeggen:´jij hebt toch EMlog gedaan?’

EMlog in een ander jasje?
Ik ben als net EMLog-afgestudeerde natuurlijk niet betrokken bij wat er achter de schermen over de voortzetting van EMLog afspeelt, maar ik heb de indruk dat het aantal aanmeldingen zodanig laag is dat het financieel gezien niet haalbaar is om de opleiding na zo’n 20 jaar voort te zetten. Komt dit dan alleen door de crisis waardoor bedrijven besparen op opleidingsbudgetten, voldoet de opleiding niet aan de verwachtingen, of is deze toch niet zo praktisch als wordt gesteld? Volgens mij is het altijd goed om te investeren in kennis van medewerkers, zeker als duidelijk is dat zij voor de start van de opleiding een bedrijfsprobleem analyseren en met een verbetervoorstel komen. Het inhuren van tjjdelijke krachten is vaak veel duurder. Het zorgt er ook voor dat kennis niet is geborgd en voor mij nog wel het belangrijkste: het leidt niet tot ‘nieuw denken’ bij medewerkers met passie voor het bedrijf. Eyeopeners heb je nodig, en die krijg je door de EMLog. Niet alleen ik, maar ook de andere afgestudeerden hebben tijdens de opleiding op de werkvloer veel gesprekken gehad over onderwerpen die tijdens de opleiding zijn behandeld. De echte praktijk, met de voeten in de klei of zoals in de logistiek ook wel wordt gezegd ‘met veiligheidsschoenen aan naar het magazijn gaan.’

De moeite waard
Persoonlijk vind ik het erg jammer dat de huidige vorm van de EMLog stopt. Het heeft mij niet alleen veel meer kennis opgeleverd, maar het heeft mij ook anders laten denken. Gelukkig gaat de EMlog wel op hetzelfde kwaliteitsniveau door, leuk dat ons diploma hiermee van waarde blijft, maar veel belangrijker nog er blijft op topniveau een opleiding beschikbaar die echt de moeite waard is en dat is ook belangrijk voor de B.V. Nederland Logistiek. Ondanks dat de EMLog mij veel meer tijd heeft gekost dan ik vooraf had ingeschat (maar dat kan ook aan mij liggen), raad ik iedereen de EMLog aan die een forse inhoudelijke stap voorwaarts wil zetten. Ik zeg volg de publicaties over de voortzetting van  de EMLog en schrijf je in!

Bekijk nog meer foto’s van deze historische historische diploma-uitreiking.

Laagdrempeligheid is succesfactor Speeddate

DSC_0202Ruim zestig studenten maakten gisteren tijdens Dé Logistieke Speeddate gebruik van de kans om bij een reeks van logistieke topbedrijven te solliciteren naar een baan of (afstudeer)stage. Vooral de laagdrempelige wijze om in contact te komen met potentiële werkgevers was voor deelnemers reden om zich aan te melden. En niet voor niets; bedrijven als DHL, Philips Lighting, Wim Bosman, PostNL en Action waren van de partij.

Evenals vorig jaar blijkt dat Dé Logistieke Speeddate zijn succes dankt aan de laagdrempeligheid van het evenement. Voor afstuderende studenten of startende logistici is het niet altijd makkelijk om bij een bedrijf binnen te komen. Voor bedrijven geldt dat het normaal gesproken veel tijd en moeite kost om de juiste kandidaat aan de haak te slaan. Deze speeddate bood zowel deelnemers als deelnemende bedrijven de mogelijkheid om op één dag meerdere doelgerichte gesprekken te voeren, in een informele sfeer.

Match
Diverse bedrijven die vorig jaar succesvolle matches hadden, besloten daarom ook dit jaar weer mee te doen. Uit de enthousiaste reacties van de studenten en de bedrijven trekken de organisatoren  vereniging Logistiek management (vLm) en Jong Logistiek Nederland (JLN) in samenwerking met Manpower, de conclusie dat de speeddate wederom heeft geleid tot goede matches.

DSC_0263Logistiek Manager van het Jaar
Dé Logistiek Speeddate maakte ook dit jaar weer onderdeel uit van de finaledag van de Verkiezing Logistiek Manager van het Jaar, die werd gehouden in de van Nelle Ontwerpfabriek in Rotterdam. Deelnemers van de speeddate konden de opening en de discussie van de verkiezing bijwonen. Bij de start van de kennissessies werd het publiek gescheiden en begaven de deelnemers van de speeddate zich naar de desbetreffende ruimte. Na afloop van Dé Logistieke Speeddate konden de deelnemers zich direct aansluiten bij de presentaties van de finalisten waarbij Derrien Jansen, manager Planning & Masterdata bij FrieslandCampina, als winnaar uit de bus kwam.

Social Media
Ook dit jaar hield Social Media reporter, Judith de Witte,  ons via twitter op de hoogte van de reacties van kandidaten en de bedrijven. Onderstaand enkele digitale reacties over DLS2013.

 

Davanti heeft mooie mogelijkheden voor de toppers van #DLS2013. Aan de slag! #LMvhJ #logistiek #cloud

@DHL_NLsc “verrast door het jonge logistieke talent bij ons aan tafel” #DLS2013 #LMvhJ

“De toekomstige logistiek manager van het jaar hebben wij al ontmoet!” @ExperisNL #DLS2013 #LMvhJ

Wist u dat? Thien Pham die deel nam aan #DLS2012 werkt nu aan zijn afstudeerstage bij #PhilipsLighting ! #DLS2013 #LMvhJ

Volg Dé Logistieke Speeddate op twitter

Pakketdistributie België: Heftig in beweging en sterk internationaal gericht

cross-border belgie

Figuur 1

Donderdag  21 februari  was een dertigtal  logistieke en retail professionals aanwezig bij de eerste bijeenkomst van de vLm community E-commerce Logistiek in 2013. Bpost International was de gastheer voor een workshop en een uitgebreide rondleiding in het distributiecentrum van bpost International in Antwerpen.  Het thema van de workshop was: ‘Gluren bij de buren’. Met de focus op: Hoe werk je een efficiënte cross-border E-commerce strategie uit? bpost International heeft zich juist op dit terrein gespecialiseerd.

bpost is dé post- en pakketvervoerder voor België. bpost International is de organisatie die verantwoordelijk is voor de afhandeling van brieven- en pakketpost vanuit het buitenland naar België en visa versa. De Belgische consument koopt, net als de Nederlandse consument, steeds meer via internet. De groei van e-commerce in België is wel veel groter dan in Nederland: in 2012 groeide de e-commerce omzet in België met 25%, tegen een 10% in Nederland.  Vooral bij Vlaamse consumenten zijn Nederlandse webshops populair, zoals Bol.com en Coolblue. De online kopers in Wallonië zijn, begrijpelijk, meer gericht op Franse webshops. Uit onderzoek is gebleken, dat 53% van de Belgische online kopers regelmatig bij buitenlandse webshops bestelt. (zie figuur 1) Die internationale gerichtheid betekent dat de pakketvervoerder zich sterk internationaal dient op te stellen.

bpost International als “cross-border”-specialist
Luc De Munck, Managing Director van bpost International gaf inzicht in de manier waarop de bpost organisatie anticipeert op deze sterke groei en het internationale karakter van de pakketstroom:

  • Bpost biedt een 4-tal aflevermethoden in België, die passen bij de persoonlijke omstandigheden van de online koper
    • @home                              thuislevering

      bpost aflevermethoden

      Fig.2: bpost aflevermethoden

    • @bpost                              afhalen bij meer dan 1100 afhaalpunten
    • @bpack24/7                   afhalen bij een  75-tal onbemande afhaalpunten
    • Bpost op afspraak          dag/tijdvak-levering: maatwerkafspraak met de ontvanger
  • De opbouw van een internationaal netwerk om cross-border een maximale service te kunnen leveren
    • Een 10-tal distributiepunten in de USA, in Azië kantoren in China, Hong Kong en Singapore, en in Europa vertegenwoordigd in België en Engeland.
  • Participatie in een omvangrijk Europees retour netwerk
  • Aanbieden van “Globify”: Een logistieke oplossing voor webshops en haar kopers die verzendkosten, belastingen en invoerrechten berekend. Voor cross-border een onmisbare functie

Onbemande afhaalpunten en “shippingmanager”: gedurfde vernieuwingen

bpost shipping manager

Fig.3: bpost shipping manager

Door Olivier Beernaerts, verantwoordelijk voor Fulfilment, is met name de sterke groei in onbemande afhaalpunten @bpack24/7 toegelicht. België lijkt hierin verder te zijn dan Nederland en dat bleek ook wel uit de hoeveelheid vragen over dit onderwerp. Ook voor het laatste onderwerp van de workshop, informatie over de bpost “shippingmanager” was veel belangstelling. De “shippingmanager” (zie figuur 3) is een software-applicatie van bpost, waardoor een webshop in de checkout op een eenvoudige wijze kan beschikken over een aantal afleveropties. In het jaar 2013 wil bpost deze applicatie actief naar webshops gaan uitrollen.

Distributiecentrum Antwerpen X

Na de uitdagende inleidingen en een korte, pittige discussie aan de hand van een aantal stellingen werd het hoog tijd om het distributiecentrum van bpost International in Antwerpen te bezoeken. In dit distributiecentrum, gebouwd in 2006, worden jaar na jaar meer pakketten verwerkt. In feite is het 7 dagen per week in gebruik. Tot steeds later op de avond en in de nacht worden pakketten gesorteerd om aan te sluiten bij de steeds latere cut-off tijden van webshops. bpost heeft voor de distributie van pakketten een aantal distributiecentra tot haar beschikking waaronder Antwerpen X en Luik X. Vergelijkbaar met Nederland zal de distributiestructuur van bpost in de komende jaren grote veranderingen ondergaan: Van honderden lokale distributiecentra naar een 5 grote sorteercentra en een 60 mailcentra.

distributiecentrum Bpost International sorteercircuit

Fig.4: sorteercentrum Antwerpen X

Tijdens de netwerkborrel is er door deelnemers en bpost medewerkers nog intensief nagepraat. Hoewel het te verwerken pakketvolume in Nederland op een duidelijk hoger niveau ligt, heeft de vernieuwende aanpak van bpost en de krachtige focus op cross-border echt indruk gemaakt. Uiteraard is bpost International zich er van bewust, dat er op het gebied van pakketdistributie in Europa en op wereldniveau in de komende jaren veel veranderingen staan te wachten. Inspirerend om te zien hoe professioneel bpost die uitdagingen aangaat.

Ook de volgende workshop/bedrijfsbezoek van de community E-commerce Logistiek zet de schijnwerper op de last mile. Nu in Nederland, bij Selektvracht, centraal distributiecentrum in Utrecht, dinsdag  9 April a.s. 

bpost distributiercentrum -barcode scanner

Fig.5: bpost distributiecentrum -barcode scanner

Grondlegger NEVEM, Frederik Dorsser overleden

Onlangs ontvingen wij het bericht dat op 13 februari jl.  Frederik Dorsser is overleden.  Hij was één van de grondleggers van NEVEM (voorganger van vLm) en heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de logistiek van Nederland. Daarnaast stond hij aan de start de Stichting Physical Distribution Nederland. Vanuit het bestuur van vLm wensen wij zijn naaste omgeving veel sterkte, niet alleen voor de komende tijd maar ook voor de toekomst.

Met zijn bedrijf TRAG bestudeerde hij talloze processen bij zeer uiteenlopende organisaties. Hij publiceerde vele artikelen, organiseerde cursussen en studiedagen en ontwikkelde het computerprogramma TRAGLOGI, dat inzicht verschaft in processen en een goede voorbereiding op de toekomst in de hand werkt. (bron: logistiek.nl ) Lees meer over Frederik Dorsser

Freek van Dorsser

Talenten Raoul en Jelle winnen Nederlandse Scriptieprijs Logistiek 2013

“Dit zag ik niet aankomen maar het was absoluut de moeite waard om hier naar toe te komen”, was de eerste reactie van Raoul van Groenewoud toen, de inmiddels oud-NHTV-student, gisteren werd uitgeroepen tot winnaar van de Bachelor Scriptieprijs Logistiek. De andere winnaar, Erasmus student Jelle de Vries, ontving de prijs in de categorie ‘Master’.

Niet Nyenrode waar de afgelopen jaren de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek werd uitgereikt maar het hoofdkantoor van adviesbureau Berenschot in Utrecht was gisteren door de organisatoren vLm en Jong Logistiek Nederland het decor voor de felbegeerde vierde editie van de scriptieprijs ‘nieuwe stijl’ met voor het eerst dit jaar ook een scriptieprijs voor masterstudenten logistiek. Naast uiteraard de prijsuitreikingen werd tijdens de bijeenkomst op verschillende manieren ingezoomd op het onderwerp ‘talent’.

Overwinnen van taalbarrières

finalisten, jury en partners

finalisten, jury en partners

Raoul van Groenewoud (24) kreeg de felbegeerde prijs omdat de jury onder aanvoering van Jack van der Veen vond dat hij in een streng hiërarchische organisatie en eentje met de nodige taalbarrières een afstudeerscriptie van formaat heeft afgeleverd, waarop hij cum laude afstudeerde met een negen als eindcijfer.

Betere middelenplanning realiseren
Van Groenewoud, Nederlandse nationaliteit maar opgegroeid in Berlijn, promootte in een Engelstalige pitch van vijf minuten voor de jury en publiek zijn scriptie naar aanleiding van zijn stage bij de Duitse vestiging van Captrain, een railgoederenvervoerder. Opdracht van Van Groenewoud was om Captrain (onderdeel van het Franse SNCF) adviezen te geven voor een betere middelen planning van locomotieven, wagons en machinisten. “Het ontbrak bij dit bedrijf aan afstemming en centrale coördinatie over de wijze waarop materieel ingezet moet worden. Dat komt mede door de vele overnames en fusies, waardoor een bedrijf is ontstaan waar het ontbreekt aan centrale planning.”

Miljoenen besparen op jaarbasis
De voormalig NHTV-student International Logistics and Transport Management, die nu bezig is met zijn Mastergraad Logistics en Supply Chain Management aan de Cranfield University in Bedfordshire, adviseerde Captrain om een de planning onder te brengen in een uniform IT systeem dat in verbinding staat met een control center die processen standaardiseert. “Met dit concept is het in mijn ogen mogelijk voor Captrain om jaarlijks een miljoen euro te besparen.”

Scriptie in vier talen verdedigen
‘Nederduitser’ Van Groenewoud kreeg de lachers vooral op zijn hand toen hij op humoristische wijze uitlegde dat hij zijn verhaal in vier talen, namelijk Duits, Frans, Nederlands en Engels, moest verdedigen aan de direct betrokkenen bij zijn scriptie opdracht en het Franse management van het bedrijf.

De top is bereikt
Direct na de prijsuitreiking weet Raoul van Groenewoud waarom hij de vakjury in zijn pitch uiteindelijk wist te overtuigen dat zijn scriptie de hoofdprijs verdiende. “In vijf minuten moet je inhoudelijk gaan zitten prutsen. Ik heb de jury in grote lijnen duidelijk willen maken door wat voor proces ik ben gegaan. Processen bij een railgoederenvervoerder zijn complex en met een ingewikkelde organisatiestructuur en ik denk dat ik die in mijn scriptie op een simpele manier in kaart heb gebracht. Met de nominatie en nu het winnen van deze scriptieprijs heb ik het maximum gehaald uit mijn bacheloropleiding. Ik heb de top de bereikt meer valt er niet halen uit de bacheloropleiding.”

Ambities voor supply chain functie
Als Van Groenewoud zijn master in september van dit jaar heeft gehaald aan de Cranfield University ambieert hij een supply chain functie bij een OEM-bedrijf. “Met mijn know how wil ik mij in de toekomst vooral richten op een functie in het bedrijfsleven op het gebied van inkoop en dan vooral bij de inkoop van logistieke diensten.”

De Vries wint master scriptieprijs
Nieuw element dit jaar bij de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek is dat voortaan ook Master-studenten met hun scriptie in aanmerking komen voor deze prijs. De eerste editie van de Nederlandse Masterscriptieprijs Logistiek, gesponsord door DPD Pakketservice, werd een prooi voor ‘oude bekende’ Jelle de Vries (24), student Logistiek aan Erasmus Universiteit in Rotterdam.

Veiligheid gebeurt niet per ongeluk
De Vries wist beter dan de twee overige genomineerden de jury er van te overtuigen in deze pitch dat uit zijn scriptie blijkt dat de rol van een manager cruciaal is bij het creëren van veiligheid in magazijnen en dat een focus op veiligheid door een manager niet noodzakelijkerwijs hoeft te leiden tot verminderde productiviteit. Kern van zijn betoog was dat veiligheid niet per ongeluk gebeurt en dat de rol van de manager bij dit aspect veel belangrijker is dan het nemen van allerlei fysieke veiligheidsmaatregelen.

Vierdaagse logistieke trip naar Parijs
De Vries kon zijn prijs niet in ontvangst nemen want na zijn presentatie moest hij direct richting Schiphol om het vliegtuig te pakken voor een vakantie in Rio de Janeiro. Uiteindelijk werd De Vries door juryvoorzitter Jack van der Veen telefonisch op de hoogte gebracht dat hij de eerste winnaar is van de ‘DPD Pakketservice Master Scriptieprijs Logistiek’. Voor zowel De Vries als Van Groenewoud bestaat de prijs uit een vierdaagse logistieke trip naar Parijs met daarin onder andere een bezoek aan de DPD vestiging in Parijs. (bron: logistiek.nl – Bas Dijkhuizen)

Grondlegger Paul Durlinger en oud winnares Michelle VerbernePaul en Michelle

Dit succesvolle vLm evenement was er niet geweest zonder de grondlegger van deze prijs: Paul Durlinger. Dé expert op het gebied van voorraadmanagement heeft tot afgelopen jaar met veel enthousiasme de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek gesteund. Zo hebben enkele winnaars prachtige reizen mogen maken naar Zuid -Afrika en de VS.

Michelle Verberne, die vorig jaar hoge ogen gooide met haar scriptie over een nieuw ritplanningssysteem voor C1000, heeft in december een prachtige reis gemaakt naar de VS. Enkele dagen voor de finaledag van de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek 2013, kwam zij nog één keer samen met Paul Durlinger om haar reisverhalen te delen en hem te bedanken voor de prachtige reis.

Bekijk nu alle foto’s online!

Raoul van Groenewoud, finalist Van Duuren Bachelor Scriptieprijs Logistiek: an improved recource planning process for German railway company

Naam: Raoul van Groenewoudpassfoto
Hogeschool:
NHTV
Leeftijd: 24
Woonplaats: Bedfordshire, United Kingdom


Introduction thesis
Goal of my thesis was to provide a German railway company with a concept that improves their resource planning processes in order to increase operational efficiency. I focused on their core resources locomotives, wagons and engine drivers and aimed at maximizing economic results with optimal planning effort.  Initially being asked to determine requirement specifications for a partly automated IT to support the processes, I pretty soon discovered that neither process structure nor process control and organisation structure would allow the effective implementation of an IT system.  Eventually the thesis mainly deals with the synchronization of these parts.

Strengths of the thesis
Besides the really good structure, the probably biggest strength of the thesis is the way in which it challenges the status quo of the resource planning and how this process is embedded into the wider organisation.  It gives a vast amount of recommendations that seek to align processes with control structures and organisational layout.

What means logistics to you?
For me Logistics is what keeps us going, what satisfies our ever-growing individual but also our societal needs. It’s the facilitator of global trade and builds a new challenge every day. It’s this challenge and the international prospective that attracts me and motivates me in what I do!

Where do you see yourself in five years?
Within five years from now I am supposed to be progressed halfway towards my long-term 10 year goal to become a Supply Chain Manager of a large multinational OEM in the South East Asia region.

Finaledag Nederlandse Scriptieprijs Logistiek
Op 13 februari vindt de finaledag van de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek plaats bij Berenschot in Utrecht. Ben je benieuwd of Raoul als winnaar bekroond zal worden? Wij nodigen je graag uit om aanwezig te zijn bij deze spannende finaledag.

Finalist DPD Pakketservice Master Scriptieprijs Logistiek, Leonie Stevens: Mijn onderzoek bepaalt de rol van havens in de supply chain van biobrandstoffen

Naam: Leonie StevensPasfoto LStevens
Leeftijd: 25 jaar
Universiteit: RUG
Woonplaats: Amsterdam

Korte introductie scriptie
Mijn onderzoek bepaalt de rol van havens in de supply chain van biobrandstoffen. Op basis van literatuuronderzoek en interviews met bedrijfsleven, havenautoriteiten, onderzoeksinstituten en (non-) overheidsinstellingen zijn verschillende onderzoeksdoelen bereikt: (1) in kaart brengen van de samenstelling en ontwikkeling van de biobrandstoffen supply chain; (2) identificeren van rollen, activiteiten en bijbehorende resources en karakteristieken die een haven nodig heeft om te integreren in de biobrandstoffenketen en het verwerken van deze in een Integratie- Matrix; en (3) testen en bevestigen van de validiteit en toepasbaarheid van de Matrix in een case studie en Ronde Tafel.

Sterke punten scriptie
In mijn scriptie presenteer ik een gestructureerde en omvattende methode voor haven integratie in supply chains. Deze methode is wetenschappelijk vernieuwend en gebaseerd op breed en robuust onderzoek vanuit de logistieke, supply chain en haven literatuur. In mijn scriptie maak ik ook de slag naar de praktijk door de toepasbaarheid van deze methode te demonstreren op de supply chain van biobrandstoffen en nog specifieker voor de Haven van Rotterdam. Deze brug tussen wetenschap en praktijk maakt mijn scriptie enorm relevant.  
Daarnaast is het onderwerp ook zeer actueel. Havens hebben de laatste jaren enorme ontwikkelingen doorgemaakt en zijn van overslagpunten aan het uitgroeien tot logistieke knooppunten en industriële clusters. In mijn scriptie geef ik aan hoe havens deze rollen in logistieke ketens kunnen vervullen. De keuze voor de supply chain van biobrandstoffen is ook zeer actueel, gezien biobrandstoffen een blijvend onderdeel van onze energie-mix zijn geworden en we in Europa afhankelijk zijn van import over water.
Een ander sterk punt van mijn scriptie is de mix van verschillende onderzoeksmethodieken die ik gebruikt heb: literatuuronderzoek, interviews, observatie, case studie en een Ronde Tafel. De combinatie van deze methodieken in samen met met het grote aantal interviews met experts op senior-niveau maken mijn scriptie tot een gebalanceerde, geloofwaardige en krachtige uiteenzetting.
Tot slot heb ik er voor gezorgd dat ondanks de lengte van mijn scriptie, het een goed lopend verhaal is dat prettig leest. Veel experts die ik heb geïnterviewd, geven aan mijn scriptie niet alleen gelezen te hebben, maar ook naar collega’s hebben doorgestuurd. Voor mij kan dit niets anders betekenen dan een geslaagd onderzoek en een goede scriptie.

Wat betekent logistiek voor jou?
Tijdens het maken van een ‘lesbox logistiek’ voor basisschoolleerlingen heb ik lang nagedacht over een definitie van logistiek. Destijds kwamen we tot “Logistiek is de hele wereld achter het kopen en vervoeren van producten”. Hoewel dit behoorlijk alomvattend is denk ik dat logistiek nog breder is. Ik zou het nu willen omschrijven als “Logistiek is het slim organiseren van stromen”, het gaat niet alleen om producten, maar ook diensten, informatie en zelfs financiële stromen moeten worden georganiseerd. Tijdens mijn scriptie-onderzoek, maar ook in mijn huidige werk als consultant is voor mij duidelijk geworden hoezeer die verschillende stromen met elkaar verwikkeld zijn en hoe belangrijk het is om ze samen te organiseren. Een bedrijf kan zijn fysieke transport nog zo goed georganiseerd hebben, indien de bijbehorende informatieprocessen en –systemen niet werken, gaat het alsnog mis.
Ik vind het erg leuk om op deze manier met logistiek bezig te zijn, maar ook om aan de ‘praktische knoppen’ te draaien. Zo kan bijvoorbeeld een goede manier van  orders verwerken in een magazijn direct een flinke hoeveelheid tijd of ruimte besparen. Logistiek is relevant op ieder niveau, en iedereen kan mee nadenken over het slim(mer) organiseren.
Ik denk dat hier voor Nederland een innovatieve rol weggelegd is. De combinatie van goede wetenschap op dit gebied in industrie waar onderzoek toegepast kan worden, maakt dat wij internationaal voorop kunnen en moeten lopen. Daarom ben ik ook blij dat logistiek een van de topsectoren is waaraan ik met mijn scriptie een bijdrage heb kunnen leveren.

Leonie over 5 jaar
Ik ben in september begonnen met mijn eerste baan. Ik geef strategisch advies aan bedrijven uit verschillende sectoren en werk aan enorm uitdagende en leerzame projecten. Als de eerste 5 maanden representatief zijn voor de komende 5 jaar, blijf ik met veel plezier bij Booz & Company werken.
Ik heb altijd een brede interesse gehad dus het zou ook kunnen dat ik over 5 jaar toch de praktische kant van mijn scriptie-onderzoek aan het uitvoeren ben, wellicht in dienst van het Rotterdamse Havenbedrijf. Een andere mogelijkheid is dat ik over 5 jaar terug in de studieboeken duik, en een MBA aan een topuniversiteit in het buitenland ga halen. En heel misschien keer ik wel terug naar Groningen, en ga ik toch promoveren.
Het mag duidelijk zijn, ik weet niet wat de toekomst me gaat brengen. In ieder geval ben ik over 5 jaar bezig met het slim organiseren van een stroom, want logistiek is eigenlijk alles.

Op 13 februari vindt de finaledag van de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek plaats bij Berenschot in Utrecht. Ben je benieuwd of Leonie als winnaar bekroond zal worden? Wij nodigen je graag uit om aanwezig te zijn bij deze spannende finaledag.

Finalist Van Duuren Bachelor Scriptieprijs Logistiek, Bart van Kempen: ‘kwaliteitverhogende oplossing voor bewijsnummers.’

Naam:              Bart van KempenBart
Hogeschool:  HAN in Arnhem
Woonplaats: Didam
Leeftijd:          21

Introductie scriptie
Bewijsnummers, de fysieke tijdschriften voor de klant, vormen het bewijs dat een tijdschrift gedrukt is. Daarnaast bepalen bewijsnummers de klanttevredenheid en kunnen  ze gezien worden als het visitekaartje van de drukkerij. De afname van drukwerkoplages en anderzijds de toename van digitalisering van nieuwsvoorzieningen resulteren erin dat de marges in de grafische sector onder druk komen te staan. Gewenst of niet, er dient steeds vaker een afweging tussen efficiëntere productie en kwalitatief betere producten gemaakt te worden. De scriptie is gericht op kwaliteitsborging van het bewijsnummertraject en geeft inzicht in de wijze waarop hierin een balans kan worden gevonden tussen kwaliteit en efficiëntie.

Sterke punten scriptie
Het druk- en afwerkproces van een tijdschrift is in deze scriptie gedetailleerd uitgewerkt in processtappen. Hierbij raakt de scriptie vele vlakken van de logistiek en valt het geen ‘standaard logistiek’ te noemen. Bewijsnummers zijn cruciaal voor het voortbestaan van een drukkerij. Hoewel het belang ervan ook binnen de drukkerij gezien wordt, is er nooit een kwaliteit verhogende oplossing gevonden voor de productie van bewijsnummers. Tussen afdelingen onderling was er vaak sprake van diepgewortelde frustraties en bracht het veel discussies teweeg. Dit was de aanleiding tot een complexe opdracht die intern als zeer lastig werd beschouwd. In deze scriptie is het hele proces door middel van mappings en flowcharts verhelderend weergegeven en voor de gemiddelde lezer in begrijpelijke taal uitgelegd.

Commerciële en strategische aspecten waren de aanleiding tot het opzetten van het onderzoek. De focus ligt in deze scriptie meer op het verbeteren van integrale kwaliteitszorg in plaats van op kostenreductie. Het is een relevant onderwerp binnen de grafische branche waar alle drukkerijen mee kampen. Theoretische modellen, zoals LEAN en kwaliteitsmanagement, zijn toegepast en vertaald in praktische handvatten die direct en universeel toepasbaar zijn. Het onderzoek was zodanig opgezet, dat mensen vanuit verschillende afdelingen direct betrokken waren, waardoor de kans op weerstand tegen implementatie aannemelijk kleiner is.

Visie op logistiek
Voor mij is logistiek meer dan alleen producten van A naar B transporteren. De randvoorwaarden die ik als logisticus hieraan stel, zijn dat het de juiste producten in de juiste hoeveelheden betreft en dat deze op het juiste moment op de juiste locatie aanwezig zijn. Bovendien dient dit zo snel mogelijk te gebeuren om concurrentievoordeel te behalen. Een grondige voorbereiding en de juiste afhandeling zijn hierbij cruciaal.

Logistiek betekent voor mij het bestuderen van processen en het continue op zoek zijn naar verbeterpotentieel. Het aangaan van partnerships met toeleveranciers en klanten, zodat optimale communicatiestromen mogelijk zijn, beschouw ik als zeer interessant. Dit kan onnodige processtappen reduceren en de basis leggen voor ketenintegratie.

Toekomstbeeld
Het lijkt me prettig om vanuit consultancy voortdurend met nieuwe logistieke problemen te worden geconfronteerd en hier passende oplossingen voor te vinden. Ik twijfel nog of ik in de nabije toekomst een master ga doen in supply chain management of mij met mijn bachelordiploma op zak in het arbeidsveld ga begeven. In elk geval hoop ik met mijn opgedane kennis en ervaringen een goede aanvulling te kunnen zijn in het werkveld, zodat ik mijzelf kan blijven ontwikkelen en mijn visie op logistiek in de praktijk kan gaan toepassen.

Op 13 februari vindt de finaledag van de Nederlandse Scriptieprijs Logistiek plaats bij Berenschot in Utrecht. Ben je benieuwd of Bart als winnaar bekroond zal worden? Wij nodigen je graag uit om aanwezig te zijn bij deze spannende finaledag.